Dieta w ciąży – co szkodzi dziecku? co jeść w ciąży?

Dieta w ciąży – podstawowe informacje dotyczące żywienia 

Dbanie o prawidłową dietę w czasie ciąży, to kluczowy aspekt, jeśli chodzi o zdrowie zarówno kobiety, jak i odpowiedni rozwój dziecka. Wiedza na temat tego co szkodzi, a co jest niezbędne bardzo często jednak gubi się w ogromnej ilości mitów i nieprawdziwych informacji. Jakie są zatem przeciwskazania, a co wręcz trzeba wprowadzić do diety w tym wyjątkowym okresie? 

Różnorodność składników odżywczych 

Urozmaicone odżywianie bogate w składniki z każdej grupy produktów spożywczych, to podstawa. Zaczynając od warzyw i owoców w postaci surowej, produktów zbożowych (najlepiej z pierwszego przemiału), dodając produkty mleczne i mięsa, kończąc na tłuszczach roślinnych i rybach. Niedobory składników odżywczych w diecie w czasie ciąży mogą prowadzić do chorób takich jak osteoporoza, czy niedokrwistość. Dlatego w tym okresie przemyślane żywienie jest tak ważne. 

Zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy

W czasie ciąży zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy znacząco wzrasta. Najważniejsze elementy i ich źródła, to przede wszystkim:

  • Żelazo (jaja, mięso)
  • Jod (ryby)
  • Magnez (kasza gryczana, czekolada gorzka)
  • Kwasy tłuszczowe omega 3 (tłuszcze roślinne, ryby)

Ważnym składnikiem diety w czasie ciąży jest również kwas foliowy, którego niedobór może spowodować nieprawidłowości w rozwoju płodu.

Czego należy unikać w czasie ciąży?

Całkowity zakaz spożywania alkoholu i palenia papierosów, to nie tylko najbardziej powrzechna wiedza dotycząca przeciwskazań w diecie w czasie ciąży, ale również dwa działania najbardziej utrudniające prawidłowy rozwój dziecka. Ograniczeń jest jednak dużo więcej. Do składników najbardziej szkodliwych należą:

  • sól, której nadmiar może powodować nadciśnienie tętnicze 
  • nadmiar cukru i szkodliwych tłuszczów, które można znaleźć w produktach typu fast food, czy słodyczach 
  • podroby, których spożywanie może przyczynić się do wad rozwojowych płodu 
  • surowe mięso, czy produkty krwiste, poprzez wysokie ryzyko zatrucia listeriozą lub toksoplazmozą
  • kawa i inne napoje energetyczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *